(ENGLISH BELOW)
The Dillinger Escape Plan no es una banda para los débiles de corazón. Una búsqueda rápida en Google os revelará qué han dado de sí sus veinte años de carrera: musicalidad frenética y altamente técnica que comúnmente se conoce como «ruido», con legendarios shows en directo que asaltan todos tus sentidos de la manera más brutal y catártica posible. Vista, olfato, gusto, tacto y, lo más importante, SONIDO.
DEP se enorgullecen de ser siempre auténticos y genuinos en todo lo que hacen, sin ceder ante las expectativas de la industria o de los demás. Esa actitud de «joder al sistema», su inclinación por crear música y la ferocidad de sus directos les ha valido una de las bases de fans más febriles dentro del metal moderno, sin mencionar el respeto de sus coetáneos e ídolos.
Dillinger tomó la consciente decisión en otoño del 2016, para así superar aún más las expectativas del sistema y de la industria, de dejarlo en el pináculo de su carrera, casi simultáneamente con el lanzamiento de su última y aclamada por la crítica obra Dissociation (2016); una canción de cisnes de proporciones inmensas, como solo The Dillinger Escape Plan sabe crear.
La culminación se llevó a cabo durante tres noches en la Sala Terminal 5 de la ciudad de Nueva York (27, 28 y 29 de diciembre). Tuve la suerte de estar allí para presenciar la musicalidad en vivo como nunca antes la había visto. El sentimiento común entre los asistentes era «¿Cómo pueden superar ESO»? Para nuestro gran deleite, se coronaron a sí mismos, cada maldita noche.
Show 1: 27 de diciembre de 2017 – Aprehensión
Este fue el último show anunciado después de que los dos primeros se agotaran en cuestión de horas. Las entradas para este concierto no se agotaron hasta que no se anunció que sería el único que contaría con la presencia de Mike Patton, que se uniría a DEP para interpretar Irony Is A Dead Scene EP (2002) en su totalidad. Esta obra ha sido alabada durante mucho tiempo, considerada como una obra maestra entre la comunidad del metal más moderno; corto, sónico e innovador.
Personalmente, no soy muy fan de Patton (¡jadeo!), pero diré que disfruté muchísimo con su set. Cada miembro mostró una precisión técnica que nunca antes he visto… y he asistido a innumerables conciertos durante toda mi vida. Fue una gran sorpresa ver al su antiguo guitarrista, Brian Benoit, unirse a la banda sobre el escenario. Brian tuvo que abandonar la banda en 2004 después de dañarse los nervios de su mano izquierda, debido a su caótica forma de tocar. Brian no es ninguna broma, y fue un placer supremo verle actuar con la ferocidad que muchos de nosotros solo hemos podido ver online a través de videos de sus primeras actuaciones. Otro punto a destacar, para mí, fue “When Good Dogs Do Bad Things”. Patton gruñó «¡¡Soy lo mejor que jamás tendrás!!» y la múltitud, positivamente, ERUPTÓ. Era difícil decir dónde comenzó una persona y dónde terminó la otra. Todo el set fue asombroso y, simplemente, divertido. Éramos conscientes de que todos estábamos presenciando algo que nunca habíamos visto, y que nunca volveremos a ver. Una actuación increíble. ¿No me créis? Echad un ojo a YouTube.
El set de Irony terminó y, después de un breve descanso, la banda resurgió con el vocalista actual, Greg Puciato, que lucía un sombrero de Santa y estaba lleno de ese espíritu navideño. La primera pista que se sonó fue «Panasonic Youth», repleta de un Greg totalmente entregado a la multitud, luciendo su típico atuendo… tan Greg. Esto estableció el tono del resto de su actuación. Los asistentes fueron tratados con la contundencia de canciones tan energéticas como «Destro’s Secret» o «Sugar Coated Sour». El trío formado por «Hero Of The Soviet Union», «Dead As History» y «Fix Your Face» casi derribó las paredes del lugar. Brian volvió a unirse a la banda durante el bis para improvisar la favorito del público, «Sunshine The Werewolf», para terminar con una noche de música en directo que le cambia la vida a uno.
(ENGLISH VERSION)
The Dillinger Escape Plan is not a band for the faint of heart. A quick Google search will reveal what they have become known for over their 20-year career -frenetic, highly technical musicianship that’s commonly referred to as “noise” – with legendary live shows that assault all of the senses in the most brutal, cathartic way possible: sight, smell, taste, touch and most importantly, SOUND.
DEP pride themselves on always remaining authentic and genuine in their artistic pursuits, never caving in to the industry’s expectations or anyone else’s expectations for that matter. That “fuck the system” attitude, their penchant for creating mind bending music plus the ferocity of their live shows has earned them one of the most feverishly loyal fanbase in modern metal, not to mention the respect of their peers and idols.
Much like they have done over the past two decades, Dillinger made a conscious decision in the fall of 2016 to further buck the system and industry expectations by calling it quits at the pinnacle of their career, almost simultaneously with the release of their latest critically acclaimed album Dissociation (2016); a swan song of immense proportions only expected by The Dillinger Escape Plan.
The culmination took place over three nights at Terminal 5 in New York City (December 27, 28 and 29). I was fortunate enough to be there to witness live musicianship like I have never seen before. The nightly common sentiment amongst those in attendance was “how can they top THAT”? Much to our sheer delight they did top themselves, every damn night.
Show 1: December 27, 2017 – Apprehension
This was the last show announced after the first 2 sold out so quickly. This gig didn’t sell out until it was announced the one and only Mike Patton would join DEP to perform the Irony Is A Dead Scene EP (2002) in its entirely. Irony has long been lauded as a masterpiece in the modern metal community; short, sonic and ground breaking.
Personally I’m not much of a Patton fan (gasp!), but I’ll say I thoroughly enjoyed their set. Each member displayed technical precision the likes of which I’ve never seen and I’ve been to countless gigs in my life. It was a huge surprise to see previous guitarist Brian Benoit join the band onstage. Brian had to quit the band in 2004 after suffering career ending nerve damage in his left hand, due to his chaotic method of playing. Brian is no joke, and it was a supreme pleasure to watch him perform with the ferocity many of us have only been able to see online in old performance videos. One other highlight for me was “When Good Dogs Do Bad Things”. Patton snarled “I’m the best you’ll ever have!!” and the pit positively ERUPTED. It was hard to tell where one person began and another ended. The entire set was jaw dropping and just fun. We were all witnessing something we’d never seen, and will never see again. Just an unbelievable performance. Don’t believe me? Check YouTube.
The Irony set ended and after a brief break, the band re-emerged with current vocalist Greg Puciato, who was sporting a Santa hat and full of holiday spirit. The first track played was «Panasonic Youth», replete with Greg joining the crowd in typical Greg fashion. This set the tone for the rest of their set. Attendees were treated to beyond energetic performances of hard hitting songs «Destro’s Secret» and «Sugar Coated Sour». The trio of «Hero Of The Soviet Union», «Dead As History» and «Fix Your Face» almost brought the walls down. Brian re-joined the band during the encore to jam out crowd favorite «Sunshine The Werewolf» to end a life-changing night of live music.
Setlist The Dillinger Escape Plan:
Set 1: Irony is a Dead Scene w/ Mike Patton
Hollywood Squares
When Good Dogs Do Bad Things (with Brian Benoit)
Pig Latin (with Brian Benoit)
Come To Daddy (Aphex Twin cover) (with Brian Benoit)
Malpractice (Faith No More cover) (with Brian Benoit)
Set 2:
Panasonic Youth
Destro’s Secret
Setting Fire To Sleeping Giants
Surrogate
Sugar Coated Sour
Weekend Sex Change
Hero Of The Soviet Union
Dead As History
Fix Your Face
Farewell, Mona Lisa
When I Lost My Bet
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Limerent Death
Sunshine The Werewolf (with Brian Benoit)
Special thanks to Jamie Roberts and Stephen Odom
I’m a life-long avid music fan that spans many genres including hip hop, hardcore punk, rock, metal, 80’s throwback synth-wave, classical and old school outlaw country. In 2016 I combined my two passions: music and traveling, and haven’t looked back since. My passions have carried me on a world-wide whirlwind that I intend to carry on throughout my lifetime– -and maybe one day I can get paid to do it!